5 feiten over suiker

Om elke dag weer veel energie te kunnen leveren heeft ons lichaam brandstof nodig. We kunnen deze brandstof op verschillende manieren met onze voeding binnen krijgen. Een belangrijke brandstofleverancier zijn de koolhydraten. Ofwel, zetmeel en suikers, want dat is waar koolhydraten uit bestaan. Maar pas op, niet alle suikers zijn voor ons lichaam van belang. En ook hebben we eigenlijk maar een klein beetje suiker nodig om ons lichaam van voldoende energie te kunnen voorzien. Wist jij dit al over suiker?

1. We eten te veel suiker op een dag
In Nederland krijgen we per persoon gemiddeld zo’n 80 gram suiker per dag binnen. Terwijl de aanbevolen hoeveelheid, maar 25 gram is. Bij die 25 gram gaat het om suiker die door fabrikanten of door jou wordt toegevoegd en om suikers die van nature aanwezig zijn in zoete producten als honing, siroop en vruchtensappen. De suikers die van nature in fruit en melk aanwezig zijn, vallen buiten die 25 gram. Je zou die 25 gram dus kunnen zien als suikers die afkomstig zijn uit bewerkte producten.

2. Glucose is de enige suikersoort die je lichaam nodig heeft
Glucose (suiker) is een stof die circuleert in je bloed (vandaar de naam bloedsuikerspiegel), en die je lichaam nodig heeft voor brandstof voor je cellen. Om aan voldoende suiker te komen, hoef je echt geen kristalsuiker te eten. Door groente, fruit en natuurlijke zetmeelproducten te eten (bv. volkorenbrood, rijst, pasta), krijgt je lichaam al voldoende glucose binnen voor de energievoorziening. Ook zorgen dit soort producten voor een meer verzadigd gevoel, waardoor je overeten, en dus een te veel aan suikers, voorkomt.

3. 1 theelepel suiker staat gelijk aan 4 gram suiker
Om even een beeld te schetsen: 1 portie vruchtenhagelslag bevat 14 gram suiker. Oftewel, bijna 4 theelepels suiker. Eet je ’s Ochtends 1 boterham met vruchtenhagel (dit geldt overigens ook voor veel ander zoet beleg), dan heb je al meer dan de helft van je dagelijkse suikerbehoefte binnen. En dan moet de dag nog beginnen.

4. Snelle suikers zorgen voor een snelle dip
Iets zoets nemen om jezelf even op te peppen? Dat heeft inderdaad maar voor even effect. Snelle suikers (suikers die je vooral vindt in bewerkte producten: koekjes, snoep, frisdrank etc), zorgen voor een piek in de bloedsuikerspiegel. Om die piek weer te laten dalen, maakt je lichaam extra veel insuline aan. Maar dit proces kost je energie, waardoor je moe wordt en juist weer trek krijgt in zoete dingen. En dan begint het proces weer opnieuw. Oftewel, ga voor langzame koolhydraten (volkoren zetmeel producten). Het voordeel van langzame koolhydraten is dat je lichaam er energie uithaalt en geleidelijk vrijgeeft. Je krijgt dus minder hoge pieken in je bloedsuiker.

5. Ook van kunstmatige zoetstoffen word je dik
Lightproducten of producten die bijvoorbeeld zijn gezoet met Stevia en daardoor minder calorieën bevatten, klinken wellicht aantrekkelijk, maar zijn dat absoluut niet. We proeven zoet, waardoor ons lichaam denkt: ah, veel calorieën. Maar die calorieën komen dus helemaal niet. Je lichaam raakt in de war, en geeft aan dat je meer moet eten om die calorieën alsnog binnen te krijgen. Daarnaast verbruikt je lichaam ook energie bij het verwerken van kunstmatige suikers, wat je dus alsnog energie kost, en leidt tot een drang naar meer zoetigheid.

Bron: ilovehealth.nl