5 gevaarlijke bijwerkingen van aspartaam

Producten met aspartaam

Wanneer een product het label ‘suikervrij’ draagt betekent dit vaak dat een kunstmatige zoetstof in plaats van suiker werd gebruikt. Hoewel niet alle suikervrije producten aspartaam bevatten is het nog steeds een van de meest populaire zoetstoffen die worden gebruikt in bewerkte producten.

Enkele voorbeelden van producten die aspartaam bevatten zijn:

– Light frisdrank
– Caloriearm vruchtensap
– Sommige merken kauwgom

– Yoghurt (hier wordt ook vaak een combinatie van zoetstoffen gebruikt afhankelijk van het merk)
– Suikervrij snoep en gebak

Als je al aspartaam gebruikt, kan het gebruiken van andere, natuurlijke zoetstoffen je helpen aspartaam te beperken. Nog beter is het natuurlijk aspartaam geheel te vermijden, maar dan zul je ook zeker moeten opletten voor verpakte producten. Aspartaam draagt meestal het label ‘bevat fenylalanine’.

Aspartaam bijwerkingen

Aspartaam is ongeveer 200 keer zoeter dan suiker. Dus is slechts een hele kleine hoeveelheid nodig om eten of dranken een zoete smaak te geven. De aanbeveling voor een acceptabele dagelijkse consumptie is 50 milligram per kilogram lichaamsgewicht. Deze aanbeveling komt van de Amerikaanse FDA. Anderen geven een ietwat lagere aanbeveling van 40 milligram per kilogram lichaamsgewicht.

Om je een idee te geven hoeveel je binnenkrijgt: Een blikje light frisdrank bevat ongeveer 185 milligram aspartaam. Een persoon van 68 kilogram zou dus meer dan 18 blikjes frisdrank per dag moeten drinken om de dagelijks aanbevolen inname te overschrijden.

Voordat je nu echter denkt dat aspartaam helemaal veilig voor je is zolang je er maar kleine hoeveelheden van consumeert, is het beter eerst even verder te lezen. Ook al heeft de FDA het goedgekeurd, er zijn in de afgelopen jaren verschillende studies uitgevoerd die de veiligheid flink betwisten.

De componenten van aspartaam ​​kunnen volgens deze studies leiden tot een grote verscheidenheid van aandoeningen. Sommige van deze problemen vinden geleidelijk aan plaats, terwijl andere directe, acute bijwerkingen veroorzaken.

Een belangrijk onderdeel van aspartaam is fenylalanine. Deze stof is synthetisch bewerkt en verantwoordelijk voor de zoete smaak van aspartaam. De fenylalanine wordt echter gemakkelijk afgebroken en kan dan methanol vormen. In groenten en fruit is methanol gebonden aan een vezel genoemd pectine, waarmee de stof veilig via het spijsverteringskanaal wordt afgevoerd. Echter, in aspartaam is methanol niet gebonden aan iets dat kan helpen het te elimineren uit je lichaam.

Eenmaal in je lichaam, wordt de methanol door het alcohol dehydrogenase (ADH) enzym omgezet in formaldehyde, dat schade kan aanrichten aan je DNA en gevoelige eiwitten. Alle dieren behalve mensen kunnen methanol omzetten in methaanzuur.

De 5 belangrijkste aandoeningen geassocieerd met aspartaam ​​staan hier op een rijtje. Maar let op; dit zijn maar enkele van de vele aandoeningen die tot nog toe gerapporteerd zijn.

1. Aangeboren afwijkingen

Een studie gefinancierd door Monsanto om mogelijke geboorteafwijkingen veroorzaakt door het gebruik van aspartaam ​​te bestuderen was afgesneden nadat voorlopige gegevens schadelijke informatie toonden over aspartaam. Aspartaam ​​wordt ook verdacht van het veroorzaken van schade aan de hersenen bij gevoelige personen. Een foetus kan een verhoogd risico lopen op deze effecten. Sommige onderzoekers hebben gesuggereerd dat hoge doses aspartaam ​​gepaard kunnen gaan met problemen, variërend van duizeligheid en subtiele veranderingen van de hersenen tot retardatie.

2. Hersentumoren

In 1981 verklaarde een statisticus die toentertijd voor de FDA werkte dat de gegevens over aspartaam met betrekking tot hersentumoren ​​zo zorgwekkend zijn dat hij geen goedkeuring van voor de zoetstof kan aanbevelen.

In een tweejarige studie, uitgevoerd door de fabrikant van aspartaam, ontwikkelden twaalf van de 320 ratten die een normaal dieet met toevoeging van aspartaam kregen ​​hersentumoren, terwijl geen enkele van de ratten in de controlegroep tumoren ontwikkelden, en vijf van de twaalf ratten met tumoren ontwikkelden deze bij een lage dosis aspartaam.

3. Diabetes

Hoewel aspartaam goedgekeurd werd door verschillende instanties voor mensen met diabetes, ziet het eigenlijke plaatje er toch wat minder rooskleurig uit. Er zijn namelijk verschillende studies die aantonen dat aspartaam juist de aanleiding kan zijn van diabetes of pre-diabetes.

De volgende gevolgen van de consumptie van aspartaam werden geregistreerd:

  • Snellere vordering van klinische diabetes
  • Slechtere beheersing van suikerziekte bij diabetici die insuline of orale geneesmiddelen gebruiken
  • Leidt tot de verergering van diabetische complicaties zoals retinopathie, staar en neuropathie
  • Veroorzaakt epileptische aanvallen

Volgens de onderzoekers ontwikkelden veel mensen tijdens het onderzoek door het gebruik van aspartaam ernstige metabole, neurologische en andere complicaties. Dit werd aangetoond door een afname van de controle over suikerziekte, de intensivering van hypoglykemie, het optreden van de epileptische aanvallen die uiteindelijk toe te schrijven waren aan aspartaam, en de verergering van diabetische complicaties (vooral verminderd gezichtsvermogen en neuropathie) tijdens het gebruik van producten met aspartaam. Dramatische verbeteringen van deze functies traden pas op na het vermijden van aspartaam, en een snelle voorspelbare herhaling van deze problemen wanneer de patiënt dezelfde ​​producten weer begon te consumeren, bewust of per ongeluk.

4. Emotionele stoornissen

In een dubbelblind onderzoek naar de effecten van aspartaam ​​bij personen met stemmingsstoornissen, bleek uit de resultaten dat er een grote toename van ernstige symptomen was bij personen die aspartaam gebruikten. Omdat enkele van de symptomen zo ernstig waren, moest de studie uiteindelijk gestaakt worden. Drie van de deelnemers waren van mening dat ze vergiftigd waren door aspartaam.

De onderzoekers concludeerden dat personen met stemmingsstoornissen bijzonder gevoelig zijn voor deze kunstmatige zoetstof en het gebruik ervan in deze populatie moet worden ontmoedigd.

Daarnaast zijn er talrijke gerapporteerde gevallen van lage serotonineniveaus, depressie en andere emotionele stoornissen die zijn verbonden met aspartaam ​​en vaak worden verlicht door het stoppen van de inname van aspartaam.

5. Epileptische aanvallen

Met het grote en groeiende aantal epileptische aanvallen veroorzaakt door aspartaam, is het triest om te zien dat er nog steeds instanties zijn die het gebruik van aspartaam bevorderen of in ieder geval als veilig beschouwen. In een recente studie uitgevoerd door het Massachusetts Institute of Technology, werden 80 mensen een epileptische aanval hadden na het gebruik van aspartaam onderzocht. De onderzoekers concludeerden uit het onderzoek dat aspartaam snel van de markt moet worden gehaald, wat echter nooit gebeurde.

Verschillende luchtvaartmagazines hebben artikelen gepubliceerd die waarschuwen voor de vele gevaren van aspartaam ​​alsmede de ijlende effecten van methanol en de grotere kans op aangeboren afwijkingen. De artikelen wijzen erop dat de consumptie van aspartaam de ​​piloten vatbaarder maken voor aanvallen en duizeligheid.

Een telefoonnummer werd zelfs opgezet voor piloten die lijden aan acute reacties op aspartaam. Meer dan 600 piloten hebben symptomen gemeld, waaronder een aantal die hebben gemeld dat ze last hadden van epileptische aanvallen in de cockpit.

Natuurlijke alternatieven voor aspartaam

Hoewel er vele studies onder het tapijt geveegd worden, worden mensen zich wel steeds bewuster van de risico’s van kunstmatige zoetstoffen. Hoewel aspartaam de meeste meldingen heeft ontvangen vanwege gezondheidsproblemen, is het ook een feit dat andere kunstmatige zoetstoffen eveneens problemen opleveren. Bovendien is het vaak zo dat we simpelweg niet genoeg gegevens hebben op de lange termijn om de veiligheid echt te kunnen garanderen. Desalniettemin zijn deze stoffen vaak verkrijgbaar op de markt en worden ze in verschillende producten gebruikt.

Het is dus aan ieder van ons om een bewuste keuze te maken de kunstmatige zoetstoffen te vermijden. Dit doe je natuurlijk door zoveel mogelijk te kiezen voor natuurlijke producten en de bewerkte voedingsmiddelen links te laten liggen. Uiteindelijk zul je hier nog veel meer gezondheidsvoordelen door krijgen. Maar wat doe je nu als je geen suiker EN geen zoetstof kunt gebruiken?

Er zijn talloze natuurlijke zoetstoffen verkrijgbaar die niet schadelijk zijn voor je gezondheid zolang je ze met mate gebruikt. De volgende opties zijn een goede keuze:

  • Honing
  • Ahornsiroop
  • Vruchtensap
  • Rijstsiroop
  • Stevia

Hou er wel rekening mee dat – afgezien van stevia – natuurlijke zoetstoffen ook (natuurlijke) suiker bevatten en dus je bloedsuikerspiegel flink kunnen laten stijgen. Gebruik ze dus met mate. Stevia is de beste optie voor diabetici omdat deze geen effect heeft op de bloedsuikerspiegel en bovendien geen calorieën bevat.

Tot slot…

Hoewel er door veel instanties nog iets anders geroepen wordt, is het na talloze studies wel duidelijk dat aspartaam en andere kunstmatige zoetstoffen zoveel mogelijk vermeden moeten worden. Moeder natuur weet het nog altijd beter.

Gebruik dus zoveel mogelijke natuurlijke, volle producten en vermijd alles wat in de fabriek gemaakt is. Zoetstoffen en andere ongewenste kunstmatige toevoegingen sluipen zo ook je dieet niet in.

En door minder zoet te eten, zul je bovendien ontdekken dat je op den duur veel minder trek hebt in iets zoets en fruit ontzettend zoet is. Suiker en zoetstoffen zullen dan zelfs niet meer lekker smaken.

bron: optimalegezondheid.com