5 redenen waarom fitness en roken niet samengaan

1. Minder energie

Als je aan krachttraining doet om spiermassa op te bouwen is het belangrijk dat je er elke training 100% voor gaat. Dit is niet mogelijk als je voor de training al 10 sigaretten hebt gerookt. Medisch onderzoek heeft al jarenlang uitgewezen dat roken slecht is voor de longen.
Koolstofmonoxide in sigaretten zorgt ervoor dat je longen minder snel zuurstof absorberen. Door het gebrek aan zuurstof ben je veel minder energiek waardoor je minder intensief kunt trainen.  Je spieren worden dus eigenlijk minder zwaar belast dan mogelijk, niet gunstig als je echt resultaat wilt zien van je inspanning.

2. Minder concentratie

Fitness en roken gaat niet samen, omdat roken je concentratie vermogen verlaagt. Bepaalde fitnessoefeningen, zoals de squat en deadlift, vereisen een bepaalde mate van focus en concentratie. Wanneer je een verminderd concentratie- en reactievermogen hebt hebt is de kans aanwezig dat je de oefening verkeerd uitvoert. Dit verhoogt de kans op blessures.

3. Minder zuurstof in het bloed

Je spieren hebben zuurstof nodig om zoveel mogelijk gewicht te drukken Dit is ook de reden dat het inhouden van je adem ervoor kan zorgen dat je net die laatste herhaling kunt maken. Wanneer je veel koolstofmonoxide uit sigarettenrook binnenkrijgt neemt de zuurstof in je bloedgehalte af waardoor je minder hard kunt trainen. Het resultaat: een veel minder effectieve training.

4. Minder motivatie

De nicotine uit sigaretten verhoogt je hartslag. Wanneer je hartslag hoog is stijgt je bloeddruk waardoor er minder bloed door je lichaam stroomt. Hierdoor ben je veel sneller vermoeid waardoor je meer moeite hebt om jezelf te motiveren om naar de sportschool te gaan. Voor de mensen die roken is de kans dat ze stoppen met sporten om deze reden ook vele malen groter dan bij mensen die niet roken.

5. Genezen van blessures duurt bij rokers langer

Door verminderde doorbloeding kan beschadigd weefsel bij rokers slechter genezen. Hierdoor zullen blessures langer aanhouden. Rokers hebben ook vaker last van pijnklachten. Een voorbeeld hiervan is pijnklachten van de lage rug. Het precieze mechanisme hiervan is niet bekend, mogelijk is dit op basis van een slechtere doorbloeding.

Genoeg redenen om vandaag nog te stoppen met roken. Veel van deze negatieve effecten kunnen in een relatief korte tijd worden teruggedraaid. Wanneer je stopt met roken verbetert je longfunctie al na 2 tot 12 weken. Absoluut de moeite waard dus!

bron: drogespieren.nl