6 handige tips voor sporten in de zomer

1. Start niet te snel

Het weer in Nederland kan best wisselvallig zijn. Was het gister nog 11 graden, is het vandaag opeens 25 graden. Let hier dus goed op wanneer je wilt gaan sporten. Het is nu al weken tropisch warm in ons kikkerlandje. Start daarom rustig met je training en luister goed naar je lichaam. Neem ook zorgvuldig de tijd voor een goede warming-up, zodat je lichaam langzaam aan de temperatuur kan wennen.

2. Eet meer ijzer

IJzer is een heel belangrijk onderdeel van hemoglobine. Hemoglobine zit in je rode bloedlichaampjes en regelt de transport van zuurstof door je lichaam. Wanneer je een gebrek aan ijzer hebt, kan zuurstof minder makkelijk door je lichaam worden vervoerd en zul je sneller buiten adem raken. Eet daarom wat meer ijzerrijke producten als je van plan bent zwaar te trainen op warme dagen. IJzer zit onder andere in producten als vlees, eieren, groente, fruit en noten.

3. Drink de hele dag door

Let op: dit is de belangrijkste tip van dit rijtje! Drink de hele dag door water om je lichaam optimaal te hydrateren. Probeer ook een half uur voor je training zeker een halve liter water te drinken en neem ook altijd een bidon mee. Als je te weinig drinkt, maar wel zwaar traint, kun je uitgedroogd raken. Drink ook wanneer je geen dorst hebt. Dorst treedt namelijk pas op als je veel vocht bent verloren en dan ben je dus eigenlijk al te laat.

4. Neem een elektrolytendrank

De meeste sportdrankjes bevatten veel suikers en toevoegingen die alleen maar voor meer dorst kunnen zorgen. Toch kan alleen water op een warme dag niet voldoende zijn als je een lange duurtraining gaat doen. Elektrolytendrankjes zijn dan een uitkomst. Door het zweten verlies je niet alleen vocht, maar ook belangrijke mineralen. De belangrijkste bestanddelen van elektrolyten zijn magnesium, kalium, natrium en chloride. Deze mineralen zorgen voor een goede spierfunctie en vullen tekorten die je hebt uitgezweet weer aan.

5. Draag luchtige kleding

Kies voor luchtige kleding zodat zweet makkelijker verdampt kan worden en je lichaam weer sneller afkoelt. In kleding die gemaakt is van vochtafdrijvend stof loop je ook veel lekkerder met warme temperaturen en daarnaast zuigt deze kleding zich niet vol met zweet. Ook de kleur van je kleding is heel belangrijk – zwarte kleding wordt sneller warm en dan lichte kleding. Ga bijvoorbeeld voor een wit hemdje met een leuke, losse short.

6. Kies het juiste moment

Iedereen die de mogelijkheid heeft vrij het tijdstip van de dag te kiezen voor training, moet in elk geval van deze vrijheid gebruik maken. Tijdens de warme weken van het jaar, zijn de vroege ochtenduren het best geschikt om te sporten. Terwijl als de zon eenmaal op zijn hoogste punt staat (tussen 12 en 3 uur), is het sporten vaak niet meer vol te houden. De late avonduren in de zomer zijn bij uitstek ook geschikt om een trainingsronde te houden. Vaak daalt de temperatuur tot een meer comfortabel niveau rond 21.00 en 22.00 uur, waardoor sporten weer mogelijk wordt.

bron: womenshealth.nl
bron: consumed.nl