Stel jezelf een duidelijk sportdoel

Heb jij je voorgenomen om in 2018 meer te gaan sporten. Wil jij dat sport deel gaat uitmaken van je dagelijkse of wekelijkse ritme. Zorg er dan allereerst voor dat je de volgende punten voor jezelf duidelijk hebt:

Wat is mijn beginsituatie?

Wat is mijn doel?

Wat zijn mijn mogelijkheden?

Mensen stellen vaak vage doelen. Bijvoorbeeld als wens of als goede voornemens. Als je een concreet doel hebt, heb je meer kans om je uiteindelijke doel ook echt te behalen. Een doel maak je concreet door een doel SMART te maken.

SMART methode

Doelen maak je concreet met de SMART methode. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdsgebonden.

• Specifiek: Omschrijf je doel duidelijk en concreet met een specifieke actie, gedrag of resultaat. Dus niet: “Ik wil meer gaan sporten.” Maar: “Ik wil 3 keer per week gaan sporten’’.
• Meetbaar: Het doel moet meetbaar zijn. Alleen dan weet je of je het doel gehaald hebt.
• Acceptabel: Maak het doel liever niet afhankelijk van anderen. Zorg dat je je doel zelf kunt halen.
• Realistisch: Goed haalbare doelen motiveren tot actie. Een uitdaging is goed, maar het moet niet onmogelijk zijn om te behalen.
• Tijdsgebonden: Kies wanneer je het doel bereikt wil hebben. Noteer een duidelijke startdatum en einddatum.
Om je doelen te halen, is het belangrijk dat je er 100 procent achter staat.

Tips

De volgende tips kunnen helpen om je doelen te bereiken.

• Kies een sport die je leuk vindt om te doen.
• Plan meetmomenten in om je voortgang bij te houden. Als je ziet dat je resultaat boekt geeft dit voldoening en extra motivatie om door te gaan.
• Stel je doelen niet te laag, dit zorgt voor te weinig uitdaging. Leg de lat ook niet te hoog je doelen moeten wel realistisch blijven.
• Maak doelen voor de korte en de lange termijn. Met kleine stapjes blijf je gemotiveerd om je uiteindelijke doel te behalen.
• Maak een realistische planning. Plan vaste dagen en tijden in voor te gaan sporten. Zo maak je bewegen een gewoonte.
• Ga samen sporten. Dat werkt stimulerend. Kan de ander eens niet? Sla dan zelf niet over.
• Gaat de training vervelen? Varieer eens met je training of neem eens groepslessen.
• Weinig tijd? Kort sporten is beter dan niet sporten. Een kwartier of een half uur inspanning houdt de routine erin.
• Al een paar keer de training gemist? Geen zorgen: elke dag is een goede dag om een nieuwe start te maken!
• Maak de drempel om naar de sportschool te gaan zo laag mogelijk. Doe dit door je sporttas ’s ochtends alvast klaar te zetten.
• Tussendoel bereikt? Dat vraagt om een beloning.
• Leg je doelen en vooruitgang vast. Dat stimuleert je tevredenheid en zo houd je je einddoel in beeld.
• Het is goed om moe te worden. Jezelf uitputten is niet nodig.
• Draag de juiste schoenen en kleding, zo voorkom je blessures.
• Drink genoeg water voor, tijdens en na het bewegen.
• Begin met een warming up  en eindig je training met een cooling down.

bron: encyclopedie.medicinfo.nl