De avocado

Avocado’s zijn peervormige vruchten uit tropische streken. De vrucht is groen van kleur en smaakt zacht en romig. De avocado is niet meer weg te denken bij een gezonde lifestyle. Door health goeroes is deze groen-bruine vrucht enorm populair geworden. En dat is niet voor niets, want de avocado is hartstikke gezond! Maar wist je bijvoorbeeld dat een avocado een vrucht is en geen groente? En weet jij waar de naam avocado vandaan komt? Wij hebben het voor je uitgezocht! De allerleukste facts over avocado’s lees je hier.

15 feiten over avocado

1. De populariteit van avocado’s is ongekend. Aten wij voorheen (in 2008) nog 10 kilo, is dat nu in rap tempo gestegen naar maar liefst 39 miljoen kilo per jaar!

2. Wist je dat een avocado een echte kalium bom is? Een avocado bevat gemiddeld 720 mg kalium. Een banaan, die bekend staat om een hoog kaliumgehalte, bevat ‘’slechts’’ 520 mg kalium.

3. Botanisch gezien is een avocado een vrucht. Het wordt vaak niet gebruikt als vrucht, maar als groente. In veel landen wordt de avocado wel onder de groente gerekend.

4. Avocado’s bevatten superveel eiwitten in vergelijking met andere vruchten. Een avocado bevat ongeveer 4 gram eiwit en ook nog eens álle 18 belangrijke aminozuren.

5. Een Instagram post met avocado is hoe dan ook, altijd een regelrechte hit. En nu er zelfs een avocado emoji is uitgebracht wordt het nóg leuker om iets met avocado te plaatsen. Wist je dat de #avocado al meer dan 5 miljoen keer gebruikt is? And still counting!

6. Struggles to find the perfect avocado, wie kent ze niet? Te rijp, te hard of ineens helemaal bruin. Probeer dit te voorkomen en ga in de supermarkt op zoek naar die perfect rijpe, maar niet te rijpe avocado. Voel zachtjes aan de avocado en trek het pitje eruit om te kijken of hij mooi groen is van binnen. Perfect groen? Dan is het een go. Bij een bruinige binnenkant weet je dat je nog even verder moet zoeken.

7. Naast eiwitten en kalium bevatten avocado’s ook veel verantwoorde onverzadigde vetzuren. Tevens zijn avocado’s rijk aan magnesium, vitamine C, E, en antioxidanten. Niet gek dus dat avocado steeds vaker op het menu staat.

8. Het meest klassieke recept met avocado is ongetwijfeld de Mexicaanse good old guacamole. Op de traditionele manier maak je hem met avocado, rode ui, knoflook, tomaat, rode peper, limoen en wat zout en peper.

9. Heb je toch een avocado te pakken die nog iets te hard is? Leg dan de avocado naast rijpe bananen of appels om het proces te versnellen. De uitstoot van ethyleengas uit het rijpe fruit zorgt ervoor dat de avocado ook sneller zal rijpen.

10. Sinds een paar maanden is er zelfs een avocado restaurant geopend in Amsterdam genaamd The avocado show. In dit restaurant maken ze verschillende gerechten met avocado, zoals: avocado burgers, avocado ijs, poké bowls en smoothies met avocado. Je begrijpt dat je hier als die hard avocado lover aan het goede adres bent.

11. De avocado blinkt uit als vrucht door zijn romige en vette structuur. Hij leent zich dan ook perfect om te gebruiken in verschillende gerechten, maar is ook heerlijk op een simpele boterham. Of om lekker zo uit het vuistje te eten, als toevoeging in smoothies of gebruik hem eens in bakrecepten. Oh, en wat dacht je van een healthy chocolademousse met avocado?

12. De avocado werd vroeger door het hoge vetgehalte ook wel boterpeer genoemd of alligatorpeer vanwege de looks van de vrucht.

13. Je hebt van die food combinaties die absoluut onverslaanbaar zijn. Ook al smaakt avocado met bijna alles onwijs lekker, er zijn toch wel een paar toppers; avocado met ei, avocado met kip en mango, avocado en zalm en avocado met vers limoensap en een snufje zout. Wat is jouw favoriete avo combo?

14. Wanneer je een avocado niet in één keer helemaal opeet kan hij snel bruin worden. Het is sowieso een aanrader om het deel met de pit te bewaren, hierdoor blijft de avocado mooier van kleur. Ook kan het helpen om de avocado te besprenkelen met citroensap om hem mooi groen te houden. Zo ga je het oxidatieproces tegen.

15. Ook onder skincare makers is de avocado niet onopgemerkt gebleven. Door de rijke hoeveelheid van onverzadigde vetzuren en vitamine E (enorm goed voor de huid) is de avocado een goede toevoeging aan je huidverzorging. Wist je dat je ook heel gemakkelijk zelf een gezichts- of haarmasker kan maken van avocado? Aanrader voor perfect glowing skin & hair!

Hoe pel je een avocado?

Qua gemak is de avocado even wennen. Het lijkt lastig om hem te pellen, maar als je uiteindelijk de juiste manier hebt gevonden valt dit erg mee. Wat je waarschijnlijk niet wist is dat hoe je de schil eraf haalt een groot verschil maakt met welke voedingswaarden je uit de avocado haalt.

Je kunt de avocado het beste pellen met je handen. Net als een banaan.

  1. Snij de avocado over de lengte door, rondom de pit.
  2. Houd beide halfjes vast en draai ze rond in tegengestelde richting.
  3. Verwijder de pit.
  4. Snij beide helften doormidden.
  5. Gebruik je duim of wijsvinger om de schil eraf te pellen.

Voedingswaarde

Avocado
Per 100g
Energy (kcal) 160
Vet 15g
Verzadigd 2,1g
Meervoudig onverzadigd 1,8g
Enkelvoudig onverzadigd 10g
Cholesterol  0mg
Natrium 7mg
Kalium 485mg
Koolhydraten 9
g
Voedingsvezels 7g
Suikers 0,7g
Eiwitten 2g
Vitamine A 146 IU
Calcium 12mg
Vitamine D 0 IU
Vitamine B12 0 µg
Vitamine C 10mg
IJzer 0,6mg
Vitamine B6 0,3mg
Magnesium 29mg

Bron: Body & Fit – Wikipedia