Dieet in december

Het heerlijk avondje is achter de rug, de eerste feestdag van december. December, dé verschrikking voor mensen die willen afvallen. Eerst krijgen we alle (chocolade/truffel)pepernoten, marsepein en chocoladeletters met sinterklaas. Vervolgens de kerstdiners, gourmetten met kerst etc. Dan kunnen we ons buikje vol eten met oliebollen, appelflappen met oud-en nieuw. En tot slot hebben we nog een paar nieuwjaar borrels in de eerste week van januari. Maar met een paar simpele tips, kun je best de feestdagen doorkomen zonder te veel aan te komen!

Kerstmis
Als sinterklaas met al zijn lekkers weer fijn vertrokken is naar Spanje, komt de volgende caloriebom alweer: de kerstman. Of in ieder geval het eten met kerstmis! 2 dagen met een uitgebreid kerstdiner. Alhoewel veel mensen tegenwoordig op 2e kerstdag gaan gourmetten. En dan hebben we het nog niet over alle bonbonnetjes, kerstkransjes en andere kleine lekkernijen tijdens kerst.

Hoe weersta je dit allemaal?
Als eerste moet je een normaal eetpatroon aanhouden, dus geen maaltijden overslaan uit angst om te veel te eten. Want als je een maaltijd overslaat, ga je hongerig aan tafel en eet je waarschijnlijk juist meer. Eet langzaam en neem af en toe een pauze tijdens het eten. Leg je bestek even neer en neem een slokje water. Probeer voornamelijk mager vlees te bestellen/te eten en onthoud dat rode sauzen (ketchup en chilisaus) minder calorieen bevatten dan andere sauzen. (als je thuis eet, kun je zelf een magere saus op yoghurtbasis maken). Ga je gourmetten? Probeer dan zoveel mogelijk groente mee te bakken in je pannetje. Ook hier: eet langzaam. Bak iets in je pannetje, eet het op en doe er dan pas iets nieuws is. Zo raak je sneller vol.

Oud en nieuw
Jaja, dan zijn het alweer de laatste dagen van het jaar. En er bestaat natuurlijk de traditie om het nieuwe jaar knallend in te gaan met champagne en oliebollen. En alsof dat nog niet genoeg is, hebben we vaak op 1 januari een nieuwjaarsontbijt/brunch/borrel.

Hoe weersta je dit allemaal?
Geloof het of niet, maar oliebollen schijnen lang niet zo slecht voor je te zijn als we allemaal denken. ‘Het gehalte verzadigd vet in de lekkernij van deeg is zelfs nog lager dan in een sneetje bruin brood met magere kaas’ Gemiddeld zitten er in een oliebol zo’n 120 calorieën. Toch valt dit nog mee, vergeleken bij een appelflap. Deze bevat gemiddeld 3 x zoveel calorieën! Ook bij oud en nieuw is het toverwoord: matigen. Je mag best een oliebol op z’n tijd, maar eet niet meteen de hele schaal leeg! Let ook op met champagne, het is algemeen bekend dat drank echt een calorie-magneet is!

Bewegen tijdens de feestdagen
Bewegen tijdens de feestdagen is een manier om wat minder aan te komen dan normaal. Help mee met de afwas, dek de tafel en ga een stuk wandelen met de hond. Omdat veel mensen vrij zijn tussen kerst en oud en nieuw, bewegen ze vaak ook een stuk minder. Ze genieten echt van hun vrije dagen en doen het liefste helemaal niets. Je hoeft niet direct ontzettend veel te sporten, maar zorg ervoor dat je minstens een half uur beweging per dag hebt, zodat je niet meteen ontzettend veel aankomt tijdens de feestdagen. Het is beter dan iedere dag stilzitten en meer eten. Wil je toch iedere dag gaan sporten dan kan dat natuurlijk bij il fiore healthcenters in Roermond en Maastricht!

Veel succes en probeer ook nog een beetje te genieten van de feestdagen!

Bron: Mens en gezondheid