Dit is waarom je nooit een rustdag mag overslaan

Het kan heel verslavend zijn om een paar keer op rij flink hard te trainen, maar een studie van Frontiers in Physiocology toont aan dat het niet goed is om je lichaam geen rust te gunnen. Als je na een workout niet voldoende rust, dan verminderen de eiwitten in je lichaam die ontstekingen kunnen voorkomen. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat je immuunsysteem onder druk staat en verslechtert. De poging om nog een keer op rij naar de sportschool te gaan klinkt misschien wel gezond, maar je doet het op zo’n moment dus meer kwaad dan goed.

 Herstel is relatief

Volgens CrossFit-trainer Andrew Stemler is de hoeveelheid rust die je nodig hebt afhankelijk van je sportniveau en de activiteit die je doet. Je zou je meer moeten richten op het beperken van de psychologische stress van de training op rustdagen. Dus als je bijvoorbeeld altijd al naar je werk fietst is dat goed, maar probeer op je rustdag geen nieuwe zware training uit die veel moeite kost.

Sporten kan helpen

Een rustdag betekent niet dat je de hele dag op de bank voor de tv niets moet gaan doen. Integendeel, je kunt wel spieren trainen die geen pijn doen van de dag ervoor. Gisteren aan je billen gewerkt? Dan kun je vandaag makkelijk je buikspieren trainen. Doe wat cardio van lage intensiteit op je rustdag en het zal je spieren ook nog eens helpen. Dit komt doordat de bloedstroom over je hele lichaam dan wordt geactiveerd die je nodig hebt om te herstellen.

Maak van rust een onderdeel in je trainingen

Yoga is een goede manier om op een rustige manier toch te bewegen. In tegenstelling tot andere vormen van sport heb je bij yoga een lager hartritme gedurende je workout. De hartslag neemt niet vaak toe tijdens yoga, omdat er veel gerust wordt in Savasana (de positie in yoga waar je helemaal tot rust komt). Dit is de reden waarom je wel elke dag aan yoga kunt doen.

bron: womenshealthmag.nl