Festival food advies!

Festival food advies!

Het festival seizoen is weer in volle gang. Van 12 tot 12 genieten van goede muziek, de nodige drankjes en gezelligheid met vrienden. Vooral op die dingen ligt de focus tijdens een festival. Eten? Dat schiet er op zo’n dag nog wel eens bij in. Vaak ontbijt je wel nog voordat je naar een festival gaat, maar het middageten en normal avondeten wordt overgeslagen.  Maar 11 uur lang zonder voedzame stoffen is niet goed voor je lichaam. Maar hoe kom je al deze leuke feestjes enigszins gezond door? Zo’n dag is niet bedoeld om alle alcoholische drankjes en broodjes kroket te mijden. Maar het is ook niet de bedoeling om alleen maar zakken patat en cola’s naar binnen te werken. Maar wat eet je dan wel voor, tijdens en na een festivalletje? Hieronder een aantal tips!

Ga voor een stevig ontbijt!

Het ontbijt als voorbereiding op een festival is absoluut je belangrijkste maaltijd van de dag. Wat je ook van plan bent te nuttigen, een goede bodem is het allerbelangrijkst. Op een lege maag gaat opname van alcohol veel sneller dan met een volle maag. Zorg dat voor vertrek men voldoende nuttige voedingsstoffen binnenkrijgt. Eet bijvoorbeeld wat meer tijdens het ontbijt, of lunch wat eerder dan gewend is. Als ontbijt denk dan aan yoghurt of kwark met fruit en muesli of een goed gevulde omelet. Of ga voor een voedzame lunch. Denk hierbij aan een salade met veel rauwkost, noten en zaden en wat volkoren brood. Of vervang het brood door wat pasta of couscous.

Gedurende de dag

Het beste is natuurlijk om geen enkele maaltijd van de dag over te slaan, want als men de hele dag aan het dansen bent heb je de energie en voedingsstoffen hard nodig. Aangekomen op het festival is er vast wel tijd om eens langs alle eettentjes te lopen. Naast de vette happen zijn er steeds meer Aziatische tentjes met b.v. wokgerechten of sushi te vinden. Wokgerechten bevatten minder vet en vaak nog een klein beetje groente, maar zijn zeker voedzamer (met meer vitamine en mineralen ) dan een zak friet of hamburger. En natuurlijk kun je zelf ook een tussendoortje meenemen, als ze dat toelaten. Denk hierbij dan aan wat fruit zoals een banaan of appel. Maar een zakje ongezouten noten of een eiwitreep is ook een goeie.

En niet te vergeten, heel belangrijk: Drink voldoende op een dag, en  hiermee wordt niet bier en wijn bedoeld, maar vooral ook veel water. Alcohol onttrekt namelijk juist vocht uit het lichaam.  Dus hoe meer alcohol men drinkt, hoe meer vocht men kwijtraakt. Om uitdroging en hoofdpijn te voorkomen is het slim om naast bier of wijn ook een water te bestellen.

The day after

Het festival was top, goed gegeten en gedronken en keihard gedanst. Dan kan men ongetwijfeld een ‘hangover’ verwachten de dag erna. Het ultieme middel dat een kater doet verdwijnen bestaat nog niet, wel zijn er een aantal verzachtende tips:

  • Watermeloen is de antioxidant bij uitstek, omdat er heel veel vitamine C in zit. En alcohol drinken betekent dat het lichaam veel vitamine C verbruikt. Niet bepaald goed voor je. De volgende ochtend bij het ontbijt een groot stuk watermeloen kan dus veel schelen.
  • Verse, maar ook ingemaakte artisjokken staan er om bekend dat ze de spijsvertering helpen verbeteren. Ook helpen ze misselijkheid verdwijnen. Is het proberen waard toch?
  • Eet een ei (of twee of drie). Eieren bevatten grote hoeveelheden cysteïne, dat is een aminozuur dat de overgebleven resten alcohol afbreken.
  • Kopje (sterke) koffie. Waarom? Cafeïne verwijdt de bloedvaten. Door de alcohol droog je als het ware een beetje uit, waardoor de bloedvaten vernauwen en men hoofdpijn krijgt.
  • Volgens veel mensen het ultieme anti-kater drankje; kokoswater. En dat is niet voor niets. Kokoswater is hydraterend, en een glas bevat meer kalium dan een banaan en laat kalium nou het perfecte hangover go away medicijn zijn.

Geniet…

Tot slot, het is natuurlijk vooral belangrijk dat je geniet. En het is natuurlijk niet erg om eens een dag helemaal niet op het eten te letten. Compenseer dit gewoon de dagen na het festival. Eet dan wat gezonder dan normaal, slaap wat meer en beweeg wat meer. Maar ga je regelmatig naar een langdurig feest, dan is het slim toch wat meer aandacht aan voeding te besteden.

Bron: ilovehealth