Groepslessen of sporten in je uppie: wat is effectiever?

Wat werkt het beste voor jou? Wij zetten de feiten voor jou op een rijtje.

Er zijn talrijke manieren om aan je beweging te komen. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om zelf aan de slag te gaan in het krachthonk, of je kan ervoor kiezen om tot het uiterste te gaan tijdens een groepsles. Maar wat is de beste manier? En met welke variant boek je het meeste resultaat? Daarom speciaal voor jou: een lijstje met alle voor- en nadelen van groepslessen en sporten in je eentje.

Groepslessen

+ Groepsdruk
Tijdens een groepsles is je doorzettingsvermogen vaak veel groter. Ook al heb je het gevoel dat je tot je max zit, dan kan je vaak toch nog die extra push opbrengen. Je wil natuurlijk niet achterblijven ten opzichte van de rest. Tijdens het volbrengen van een intensieve les of bootcampklas verleg je je grenzen en krijg je een mentale boost.

+ Inspirerende instructeur
Een goede sportinstructeur motiveert je om het beste uit jezelf en de oefeningen te halen. Wanneer het even tegen zit zal hij of zij je aanmoedigen om alsnog met de volle 100 procent er tegenaan te gaan.

+ Herhaling
Tijdens een groepsles is de kans veel groter dat je bepaalde oefeningen vaker herhaalt dan wanneer je thuis of in de sportschool in je uppie op een sportmatje ligt. Dankzij een gezamenlijke les verbetert dus niet alleen je kracht, maar ook je uithoudingsvermogen.

+ Je voelt je nooit alleen
Door je samen met anderen flink in het zweet te werken, ontstaat er al vaak een gevoel van verbondenheid. Je houdt elkaar op de been, zodat iedereen het maximale uit de les haalt.

– Uitvoering 
Omdat er vaak veel mensen deelnemen aan groepslessen, kan het zijn dat kleine foutjes tijdens het uitvoeren van oefeningen over het hoofd worden gezien. Een instructeur probeert iedereen zoveel mogelijk aanwijzingen te geven. Maar het is vaak niet mogelijk dat iedereen individuele aandacht krijgt, vooral niet als er zo’n twintig à dertig man aandacht van de instructeur vragen. Mocht je nog twijfels hebben over je uitvoering? Benader je instructeur na de les nog even voor wat tips.

– Intimidatie
Als je lid wordt van een nieuwe sportschool en je neemt deel aan je eerste groepsles, kan de groepsles nog wat intimiderend zijn. De groep en de instructeur kennen elkaar al langer en als jij je daar als nieuwkomer bij aansluit is dat even wennen. De kans is groot dat de medesportievelingen de bewegingen al beter beheersen, waardoor je misschien het idee hebt dat je buiten de groep valt. Onze tip: probeer hier niets van aan te trekken.

Sporten in je uppie

+ Trainingsschema
Als je in je eentje traint, baseer je je workouts op je eigen doelen, ervaring, voorkeuren en blessures – in tegenstelling tot groepslessen waar iedereen dezelfde oefeningen uitvoert. Met een persoonlijk trainingsschema boek je vaak het snelste resultaat.

+ Alle tijd
Een ander voordeel van alleen trainen is dat je je nooit hoeft te haasten. Je hebt geen bepaald tijdstip waarop je per se in de sportschool moet staan. Liever een uurtje langer uitslapen? Je bent baas in je eigen sportschool.

+ Afwisseling
Groepslessen blijven vaak lang hetzelfde. Er zijn lessen die pas om de drie maanden veranderen van workouts of schema. En dat kan op den duur gaan vervelen. Ook is het niet goed voor je om te vaak dezelfde workout te doen. Door je routine regelmatig af te wisselen train je niet alleen effectief, maar blijft sporten ook leuk.

+ Niemand ziet je bezweet hoofd
Krijg jij ook altijd zo’n rode boei tijdens het inspannen? Gelukkig kan niemand je zien als je je thuis in het zweet werkt.

– Sportmaatje
Wil je aan de gang met gewichten? Het in je eentje in de weer gaan met gewichten kan – als het misgaat – voor flinke blessures zorgen. Dan is back up van een sportmaatje meer dan welkom.

– Motivatie
Weet jij van jezelf dat je behoorlijk lui kan zijn? En dat je het moeilijk vindt om dan jezelf te pushen om toch even een uurtje te gaan sporten? Dan is het misschien toch een idee om samen met iemand te gaan trainen.

bron: womenshealthmag.nl