Hoe sporten je slimmer maakt?

Sporten is niet alleen goed voor je fysieke gezondheid, maar ook voor je geest.  Even ontladen, het werk vergeten of juist creatieve denkprocessen in gang zetten. Maar met sporten kun men ook het brein trainen. 7 voordelen van sporten!

Een besluit graag!
Om de hersenen te laten werken hebben ze zuurstof nodig. En wat blijkt? Bij mensen die sporten stroomt meer zuurstof door de anterieure frontale gebieden van hun hersenen, het gebied waar onder andere de besluiten worden genomen. Besluiteloos over iets? Ga lekker sporten!

Kaartlezen? Geen probleem!
Door te moeten nadenken over hoe men moet bewegen over een veld of door een gebied, om je tegenstanders heen of om bepaalde voorwerpen heen, verbetert het vermogen om ‘mentale rotaties’ uit te voeren. Oftewel, je ruimtelijk inzicht verbetert. Dit helpt bij het lezen van kaarten, navigeren door het verkeer en ja, zelfs bij het in elkaar zetten van Ikea kastjes!

Focus
Sporten vereist focus. Vooral het uitvoeren van krachtoefeningen vereist veel concentratie: hoe voert men de oefening goed uit? Hoe krijg ik dit gewicht nog omhoog? Hoe maak ik mijn set af? Hoe vaker men gerichte kracht oefeningen uitvoert, des te beter het lukt om jezelf voor afleidingen van buiten af te sluiten. Óók buiten de gym!

Stick to the plan
Vooral duursporten verbeteren het vermogen om lange taken te volbrengen. Sport men langer dan een uur, dan train je vooral ook de geest. Je wilt misschien eigenenlijk iets anders gaan doen en raakt afgeleid, maar toch zet je door en maak je de training af. Die training van je geest en de overwinning op jezelf helpen je ook in je werk of studie met lange termijnplannen en doelen.

Boost je geheugen 
High impact en snelheidstrainingen verbeteren je leervermogen. En dan vooral op het gebied van je geheugen. Tijdens sporten op hoge intensiteit nemen de hoeveelheden BDNF (een eiwit dat de groei en overleving van je hersenen zenuwcellen bevordert), dopamine en adrenaline allemaal toe, volgens onderzoekers de stoffen verantwoordelijk voor een boost in het geheugen.

Sneller denken
Van yoga weten we dat het goed is voor de geest omdat je mindful bezig bent. Met slechts 20 minuten yoga verbetert je vermogen om informatie snel en accurate verwerken. Na je yogasessie ben je in staat om sneller te denken. Huh, think again!

Productiviteit up up up!
Je blijkt namelijk 23 procent productiever te zijn op de dagen dat je sport. Ook hier geldt: bewegen verhoogt de hoeveelheid zuurstof naar de hersenen, dit verhoogt je energie en stelt je in staat om scherper te denken.

Bron: >Glow Magazine