Redenen om dagelijks te bewegen!

Dat bewegen belangrijk is weten we allemaal. Iedereen heeft zo zijn of haar redenen om te bewegen, maar er zijn meerdere redenen om je aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid beweging van minimaal een half uur te houden!

1) Sport kan humeur, creativiteit en zelfvertrouwen verbeteren
Sporten kan je humeur verbeteren. Na ongeveer een half uur sporten begint je lichaam met het aanmaken van het stofje endorfine. Endorfine zorgt voor een gevoel van euforie. Ook wel runners high genoemd bij duursporters.

Daarnaast kan het volgens een onderzoek in het tijdschrift Frontiers in Neuroscience je creativiteit verbeteren. Dit onderzoek toonde aan dat regelmatige sporters beter scoorden op creativiteitstests dan niet-sporters. Ook kan sport je zelfvertrouwen een boost geven. Je zal ervaren waartoe je lichaam in staat is wat kan resulteren in een vergroot zelfvertrouwen, zowel fysiek als mentaal.

2) Sport kan de slaap en weerstand bevorderen
Sporten kan de slaap bevorderen. Je kan sneller in slaap vallen, dieper slapen en frisser wakker worden. Tijdens je nachtrust herstellen weefselbeschadigingen en worden organen en cellen opnieuw gevoed met nieuwe brandstof. Prof. Dr. William C. Dement, een gerenommeerd slaaponderzoeker en slaaparts van de Medische Universiteit Standford stelt dat de gezondheid van de mens voor meer dan 90% afhankelijk is van een goede nachtrust.

Ook kan de weerstand verbetert worden. Een gezond lichaam bevat een goed afweermechanisme. Met name buiten sporten kan de weerstand ten goede komen. Door de frisse lucht hebben ziekteverwekkers minder overlevingskans.

3) Sport kan veroudering en osteoporose beperken en is goed voor hart en longen

Veroudering kan worden afgeremd met sport. Krachttraining houdt de telomeren (een stukje DNA) in spieren langer en houdt hierdoor de spieren jong. Ook kan osteoporose (botontkalking) worden tegengegaan met lichaamsbeweging. Botten kunnen zich namelijk aanpassen aan de eisen die aan hen worden gesteld. Dit aanpassingsvermogen geldt voor iedereen, van jong tot oud. Daarnaast wordt de kans op hart- en vaatziekten verkleind wanneer je regelmatig beweegt. Je houdt niet alleen je bloeddruk op peil, maar ook je cholesterolgehalte.

Dagelijks bewegen verbetert tevens de ademhalingsspieren en de algemene conditie van de longen. Belangrijk is dat er zoveel mogelijk door de neus geademd wordt. Je neusgaten zijn een stuk kleiner dan je mond, waardoor je bij neusademhaling de lucht langzamer weer uitstoot. Hierdoor hebben je longen meer tijd om zuurstof uit de lucht te halen en neemt jouw lichaam tussen de tien en twintig procent méér zuurstof op. Ook zorgt het ademhalen door de neus voor warme, vochtige en gefilterde lucht. Hierdoor raken de longen minder snel geïrriteerd en uitgedroogd.

4) Door sport voer je stresshormonen af
Stress resulteert in de aanmaak van cortisol. Cortisol speelt een belangrijke rol in de groei van vetcellen. Een teveel aan cortisol kan lijden tot overgewicht. Ook kan stress psychische gevolgen als een depressie of burn-out hebben. Wanneer je in beweging bent voert je lichaam stresshormonen af. Dit remt de aanmaak van cortisol en verkleind dus de kans op overgewicht, een depressie of een burn-out.

5) Bewegen kan zorgen voor meer sociale contacten
Los van de bovenstaande gezondheidsredenen kan sporten resulteren in meer sociale contacten. Je leert mensen kennen in de sportschool of bij een sportvereniging, wat een fijn teamgevoel tot stand kan brengen. Je kan elkaar motiveren en aan elkaar optrekken. Sporten in teamverband kan resulteren in betere resultaten en zorgt voor meer plezier tijdens het sporten.

bron: Body & Fit