Rennen op een loopband, makkelijk?

In principe lijkt het lopen op een loopband de ‘makkelijke versie’ van hardlopen in de open lucht. Er zijn namelijk geen stoplichten, geen stoeprandjes, en er is ook nog eens geen tegenwind. Er bestaat een groot verschil tussen op de loopband trainen of buiten trainen. Een loopband helpt je met het afrollen van je voeten. Je beweegt dus sneller dan op het vaste asfalt buiten. Hierdoor ervaren veel lopers dat ze buiten minder snelle tijden neerzetten dan op de loopband. Ook heeft men dankzij de zachtere ondergrond van de loopband minder snel last van eeltvorming. De band geeft immers meer mee dan een geasfalteerde weg of een duinpad. Daarnaast hoeft er op de loopband geen rekening gehouden te worden met slechte weersomstandigheden. Toch zit het beschadigen van je lichaam, zelfs met rennen op een loopband, in een klein hoekje. Hieronder een aantal tips om jou blessurevrij je kilometers te laten maken!

  • Loop niet te dicht bij het paneel

Geeft lopen alsof je ‘bijna van de band afrent’ je de vibe dat je lekker bezig bent? Je lichaam denkt daar toch echt anders over. De keerzijde van de medaille is namelijk dat je je armen extra ver omhoog houdt vanwege het paneel, wat op termijn voor nek- en schouderpijn zorgt. Onze tip: loop altijd op het midden van de band.

  • Land niet op je hielen

Je kent vast wel wat horrorverhalen over marathonlopers die na 1x de marathon gelopen te hebben voorgoed knieklachten hebben. Ook bij loopbanden kan het op deze manier aflopen wanneer je tijdens het rennen steeds op je hielen landt. De beste oplossing? Land op het middengedeelte van je voet en rol dan door naar de bal van je voet!

  • Beweeg je armen naar voren en achteren – niet van links naar rechts

Bij een goede hometrainer workout hoort ook een goede beweging van je armen. Zorg ervoor dat ze niet langs je lichaam hangen tijdens het rennen – ga altijd voor de ‘van voor naar achter’ beweging.  Houd je armen in een 90° hoek en je handen ter hoogte van je heupen voor de gezondste ren-routine.

  • Kijk recht vooruit

Veel beginners weten niet precies welke houding ze moeten innemen tijdens het hardlopen en maken daarbij fouten. Staar je bijvoorbeeld tijdens het rennen naar het plafond of ga je volledig op in Netflix’ laatste Binge Watch Classic, dan leunt je lichaam automatisch naar achteren en zet je je heupen onder druk. Door recht vooruit te kijken bij het hardlopen voorkom jij dat je straks een blessure aan je heupen krijgt.

  • Wees geen antilope

Het zetten van grote stappen wekt de indruk dat je meer meters aflegt maar gaat ten koste van de effectiviteit van je workout. Door bij iedere stap te springen, verlies je namelijk snel extra energie en kun je minder lang doorrennen. Daar komt nog bij dat de kans op een blessure extra groot wordt. Sterker nog, de meest efficiënte routine bestaat uit het doen van maar liefst drie (!) stappen per seconde – je voeten komen dan dus bijna niet van de grond.

Bron: Women’s Health Magazine | Strong Fit Community