Slimmer door sporten

Sporten heeft een grote invloed op je lichamelijke en emotionele gesteldheid. Dat weten we al heel lang. Van sporten ga je je beter voelen en je lichaam wordt er fitter en sterker van. Maar word je van sporten ook slimmer?

Er zijn meerdere onderzoeken gedaan naar dit onderwerp en uit al die onderzoeken blijkt dat je hersenen inderdaad beter functioneren als je regelmatig sport.

In 2004 is er bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar het verband tussen sporten en de hersenactiviteit onder bejaarden met (beginnende) dementie of aanverwante cognitieve stoornissen. De studie omvatte meer dan 2000 mensen, over een periode van meer dan 30 jaar. Wat bleek? De bejaarden die aan beweging deden waren en bleven mentaal scherper dan de bejaarden die dat niet deden.

Uit een recente Canadese studie blijkt dat dat niet alleen voor bejaarden geldt, maar voor alle volwassenen: van sporten blijf je mentaal scherper. In dat recente onderzoek waren de proefpersonen te zware mensen met een zittend beroep. Ze ondergingen eerst een serie cognitieve testen. Daarna moesten ze vier maanden lang iedere week twee keer sporten. De wetenschappers lieten hen fietsen en krachttraining doen. Zoals te verwachten viel, vielen de proefpersonen af en werden ze fysiek sterker en fitter. Maar de onderzoekers ontdekten ook dat ze de testen beter aflegden: de proefpersonen werden mentaal aanzienlijk scherper.

Zelfs tien minuten sporten kunnen je hersenen al actiever maken, blijkt. Door sporten neemt een belangrijk stofje in de hersenen toe; het stofje dat nieuwe hersencellen aanmaakt en nieuwe verbindingen tussen bestaande hersencellen legt. Door deze nieuwe verbindingen functioneren onze hersenen sneller en beter.

Duitse onderzoekers kwamen tot een soortgelijke conclusie: middelbare scholieren scoorden beter op moeilijke toetsen na tien minuten sporten. En niet tien minuten zomaar sporten, nee, de scholieren moesten een complexe fitnessoefening doen. Deze uitkomsten suggereren dus dat ingewikkelde sportactiviteiten, zoals tennis of dansen, je scherpte en concentratievermogen extra verbeteren – en je daardoor een groter vermogen tot leren geven.

Uit nog een Canadees onderzoek uit 2011 blijkt dat korte wandelingen, koken, tuinieren en schoonmaken zelfs zorgen voor betere scores op cognitieve testen bij oudere mensen.

We wisten al dat sporten goed is voor een gezond gewicht, het tegengaan van gezondheidsproblemen en ziektes, een goed humeur, meer energie, een betere nachtrust en meer plezier in het leven. Als al deze dingen nog niet genoeg zijn om je te overtuigen, dan helpt het misschien om te weten dat je van sporten dus óók beter functionerende hersenen krijgt.

bron: leontien.nl