De voordelen van trainen op een nuchtere maag

 

1. Snellere opbouw van ‘droge spiermassa’ en vetverbranding

Uit onderzoek is gebleken dat vasten de groei van droge spiermassa bevorderd. Het onderzoek wees uit dat het groeihormoon bij mannen met maar liefst 2000% toenam! Bij vrouwen nam het groeihormoon toe met 1300%.  Trainen op een nuchter maag bevordert de aanmaak van nieuw spierweefsel, het versterkt je botten, het verbrandt vet en het werkt positief op je algehele fysieke functie.

2. Testosteron verhoging

Testosteron is een hormoon dat nogal eens in verband wordt gebracht met jonge haantjes met paringsdrang. Maar testosteron heeft ook andere effecten op ons lichaam. Testosteron bevorderd de aanmaak van ‘droog’ spierweefsel en het verbranden van lichaamsvet. Maar het verhoogt ook je libido en het bestrijdt depressies.

Nou komt testosteron niet vrij als je gaat vasten, helaas. Maar als je gaat sporten in combinatie met vasten, wordt het een heel ander verhaal. De combinatie van vasten en trainen verhoogt de productie van testosteron, waardoor je lichaam in snel tempo vet gaat verbranden en droge spiermassa aanmaakt.

3. Verbeterde insuline gevoeligheid

Hoe gevoeliger je lichaam is voor insuline, hoe beter het onze voeding kan verwerken. Je insuline-gevoeligheid is dan belangrijk voor het goed functioneren van je lichaam. Mensen met diabetes zijn minder of zelfs ongevoelig voor insuline en ondervinden daardoor veel gezondheidsproblemen. Ook heeft je lichaam steeds meer moeite met het verbranden van vet naarmate je insuline ongevoeligheid toeneemt. vasten verbetert de gevoeligheid voor insuline en dat heeft een aantal voordelen. Het maakt het dus makkelijker om vet te verliezen en verbetert de bloedtoevoer naar je spieren. Tot slot vermindert het ook nog eens de impact van een wat minder gezond dieet.

4. Toename van de prestaties

Je zou denken dat je minder kracht en minder energie hebt, maar verschillende studies wijzen uit dat niets minder waar is. Er is zelfs sprake van een toename van de prestaties. Duursporters leren hun lichaam om beter gebruik te maken van de energiereserves en verhogen door regelmatig ‘nuchter’ te trainen hun capaciteit om zuurstof in te nemen en te gebruiken. En als je lichaam meer zuurstof consumeert, nemen de prestaties toe.

Bij mensen die krachttraining deden, bleek dat het lichaam beter in staat was om de koolhydraten, eiwitten en vetten te verwerken op de plekken waar ze nodig waren, in plaats van ze op te slaan als vet. Ook bleek bij deze groep mensen dat hun lichaam beter in staat was om vet te verbranden.

Koffie, thee, cafeïne pillen, creatine en zelfs een glas Cola Light kan geen kwaad tijdens het vasten. Luister naar je lichaam. Als je je prettig voelt bij een training op een gevulde maag, dan moet je dit gewoon blijven doen. Trainen op een nuchtere maag is zeker de moeite waard om eens te proberen.

Bron: gezondblog.nl