Waarom is de sauna goed voor je?

Een bezoek aan de sauna is beslist gezond voor je, maar verricht niet de wonderen die sommigen het toedichten. Wij hebben 3 redenen om wél naar de sauna te gaan, en 3 redenen die slechts je tijd verdoen.

Zinvol: relaxen

Ga je gebukt onder drukke werkdagen en deadlines? Uit Zweeds onderzoek blijkt dat het gehalte serotonine, een lichaamseigen stof die ervoor zorgt dat je je vrolijk en relaxed voelt, in je bloed toeneemt wanneer je geregeld de sauna bezoekt. Ook wetenschappers aan de Oklahoma State University concluderen dat de sauna daadwerkelijk een ontspannend effect heeft. Tijdens hun onderzoek observeerden ze mensen in groepstherapie; proefpersonen die deze therapie combineerden met een saunabezoek waren stressbestendiger, voelden zich relaxter en meer voldaan dan mensen die alleen voor de therapie gingen.

Verschillende sauna’s werkten met lichttherapie, waarbij je wordt omgeven door kleuren die elkaar afwisselen. Uit onderzoek blijkt dat deze kleuren – in de vorm van licht – een positieve werking hebben op je lichaam en geest. De Amerikaanse professor Jim Oschman, celbioloog en biofysicus, onderzocht 25 jaar lang de verschillende effecten van lichttherapie. Volgens hem stimuleert licht – in de juiste frequenties en kleuren – de celdeling en activeert het het helingsproces in je lichaam. Zo werkt blauw pijn verlagend, is groen emotioneel kalmerend en stimuleert rood je sexdrive.

Zinvol: voor je gezondheid

De sauna kan je helpen je algemene gezondheid te verbeteren. Zo blijkt uit een onderzoek aan universiteitskliniek Charité in Berlijn dat de sauna je immuunsysteem verbetert en de bloedsomloop stimuleert en stabiliseert. Je lichaam reageert heftig op de warmte van de sauna en de kou wanneer je afkoelt en maakt daardoor antistoffen aan. Geregeld saunabezoek beschermt je beter tegen verkoudheid.

Onderzoekers aan de Universiteit van Rurku in Finland ontdekten dat mensen die een halfjaar lang twee keer per week naar de sauna gaan, na een maand 30 procent minder last van verkoudheid hebben dan mensen die nooit een sauna vanbinnen zien.

Vaak last van spierpijn? Probeer dan eens een infraroodsauna. Uit een onderzoek, uitgevoerd door het Medisch Spectrum Twente in Enschede, blijkt dat zo’n sauna een positief effect heeft op je lichaam. Naast spierpijn kan het bijvoorbeeld ook rugpijn verminderen. De lampen in een infraroodcabine verwarmen je lichaam, de stralen dringen diep in je huid door. Door de warmte verbetert de doorbloeding in je lichaam én ontspant de huid. De kans is groot dat je niet langer last hebt van je spieren, of in elk geval veel minder.

Zinvol: voor je huid

Je lijf reageert flink op de warmte in de sauna. Als reactie daarop werkt je lichaam – net als tijdens een stevige workout – hard om af te koelen: je gaat zweten. De hoge temperatuur zorgt ervoor dat poriën zich openen en je bloedvaten zich verwijden. Op deze manier kan je huid goed schoon worden. Je raakt zo niet alleen vocht kwijt, ook overtollig talg en ander vuil wordt afgevoerd. Uit een onderzoek van dr. Doreen Kowatzki aan de Universiteit van Jena, gepubliceerd in Dermatology, blijkt overigens dat de sauna niet alleen reinigend werkt maar ook echt gezond is voor je huid: het versterkt de beschermlaag en hydrateert de hoornlaag. Bovendien gaat herstel bij vochttekort of een verstoorde PH-waarde sneller. Uit dezelfde studie blijkt ook dat hoe vaker je de sauna neemt, hoe meer voordeel je huid ervan heeft: die wordt er elke keer wat sterker van.

Bron: menshealth.nl