Zo ga je gezond op vakantie

Sommige van ons zijn het slechte weer al ontvlucht, anderen moeten nog eventjes wachten tot ze op vakantie kunnen. Op vakantie gaan is voor sommige mensen altijd een beetje dubbel. Heel lekker om in een warm land op het strand te liggen met een cocktail, maar als je houdt van een gezond leefstijl en niet zo graag 5 kilo (of meer!) aankomt op vakantie is het soms ook lastig. Daarom hier een aantal tips om de vakantie zonder schuldgevoel door te komen. Gezond op vakantie, zo doe je dat!

1. Googlen

Voordat je naar je vakantie bestemming gaat is het slim om even te Googlen waar je precies zit én wat voor winkeltjes er in de buurt zijn. Zijn er veel restaurants, grote supermarkten, boerenmarkten, boeren die zelf hun producten verkopen? Als je een navigatie-app op je telefoon hebt, kun je belangrijke plaatsen in je telefoon zetten zodat je er ter plaatse makkelijk naartoe kunt navigeren. Verder zijn er diverse sites die je daarbij kunnen helpen. Het is een avondje surfen, maar zeker waard om je in die dingen te verdiepen.

2. Vliegtuig snacks

Als je met het vliegtuig gaat, begint het meestal daar al. Op het vliegveld zelf zijn vaak niet de meeste gezonde keuzes tot je beschikking (en de maaltijden zijn er ook nog eens ontzettend duur). Laat staan als je het vliegtuig instapt. Kleffe broodjes, tosti’s of een stuk vlees waarvan het ook nog wel eens een stuk vis? of karton? zou kunnen zijn. Handig om te weten, dat je vers fruit, groenten en wat nootjes in je handbagage mee mag nemen! Je mag er helaas geen smoothie van maken, want flesjes zijn verboden. Maar mandarijnen, kiwi’s, bananen, paprika en komkommer kun je gewoon meenemen in je tasje. Dit geldt trouwens ook voor als je gewoon een dagje op pad bent. Neem je eigen verse snacks mee, dan hoef je nergens langs de weg iets te kopen als je trek hebt.

3. Ontbijt zo gezond mogelijk

Zorg dat je zo gezond mogelijk ontbijt. Vaak heb je hier zelf nog wel wat invloed op. Het is verleidelijk om croissants met jam te gaan eten, of een heel vet english breakfast met ei, bacon en worstjes, maar dit haalt wel je energie voor de rest van de dag weg. Probeer ook niet elke dag te beginnen met broodjes, vooral witbrood. Kijk in plaats daarvan of je bijvoorbeeld havermout kunt eten, of een lekker bakje yoghurt met fruit. Zit je op de camping of in een appartement? Neem dan havermout van huis mee. Neem ook altijd 1 of 2 stuks fruit. Is er geen havermout? Kies dan voor roerei en kijk of je er wat groente bij kunt nemen.

4. Minibar uitruimen

In de minibar van het hotel staan vaak flesjes wijn, bier, chocolade, pinda’s en andere snacks. Zet alles uit de minibar in de kast en ruim je koelkastje in met je eigen verse producten en boodschappen. Zo heb je altijd een lekker stuk vers fruit koud liggen of een lekker bakje kwark als je zin heb in een tussendoortje.

5. Neem een blender mee

Is natuurlijk alleen mogelijk als je met de auto op vakantie gaat. Maar niks is zo fijn als op de camping staan, of in je appartementje zitten en je eigen verse smoothies kunnen maken. Als ontbijtje of als lunch. Ook kun je ze makkelijk meenemen in flesjes of potjes als je een kleine roadtrip gaat maken of gewoon een dagje de stad in gaat.

6. Vermijd pizza’s, croissants en stokbrood

Probeer als lunch zoveel mogelijk gevulde salades of lekkere gegrilde vis, vlees en (seizoens)groenten te eten en vermijd pizza’s en brood en dergelijke. Die zorgen voor pieken in je bloedsuikerspiegel en je wordt er sloom van. Vrijwel overal kun je tegenwoordig wel iets gezond bestellen. Het helpt je fit te blijven en veel meer uit je vakantie te halen.

7. Kook voor jezelf vs uiteten

Als je een appartementje hebt, of op de camping staat is het natuurlijk vrij makkelijk om ook af en toe gezond, voor jezelf te koken. In een hotel is het vaak wat lastiger. Wel kun je natuurlijk gewoon langs de supermarkt gaan en hier volkoren wraps of volkoren broodjes halen, sla, wat mager beleg, avocado’s, nootjes, hummus etc en kun je voor je eigen lunch zorgen. Ook is het helemaal niet vreemd om in (luxe)hotels of restaurant te vragen naar de gezondere keuzes op de kaart of te vragen of ze de dressing/saus apart willen serveren en de frietjes willen vervangen voor rijst of groenten.

8. Beweeg zoveel mogelijk

Sommige hotels hebben een eigen fitness en sommige vakantie bestemmingen hebben een aantal sportscholen in de buurt zitten. Als je regelmatig traint is dit natuurlijk super fijn. Helaas is dit niet altijd overal het geval. Ben jij op een plekje waar zich er niet eentje in de buurt bevind, dan is het slim om een beetje te improviseren. Ga lekker wandelen en zwemmen. Ook is het slim om voor de zekerheid wat resistant bands (fitness elastieken) in je koffertje te doen. Ze nemen weinig ruimte in beslag en je kunt er buiten of in je hotelkamer, heel veel fitness oefeningen mee doen. Deze vergeten? Ook een kortebodyweight workout, kun je overal en altijd uitvoeren.

8. Relax!

Ook al wil je natuurlijk het beste uit jezelf blijven halen tijdens je vakantie, soms is het niet helemaal haalbaar door locale omstandigheden. Relax! Maak de best mogelijke keuzes en neem genoegen met wat de omgeving je kan bieden. Hier een ‘prioriteiten’-overzichtje:

-Biologisch is beter dan niet biologisch.
-Vers fruit is beter dan uit een potje/blik.
-Gestoomde groenten zijn beter dan friet.
-Sapje/water is beter dan frisdrank.
-Een waterijsje is beter dan een softijsje.
-Biologisch gefabriceerd voedsel is beter dan niet biologisch gefabriceerd voedsel.
-E-vrij voedsel is beter dan niet E-vrij, probeer zeker de rode en oranje E-nummers te vermijden.
-Onthoud ook dat je na je vakantie altijd weer terug kunt naar je eigen routine.

bron: freshhh.nl