Zo kom je gezond een festival door

Het festival seizoen is weer gestart.
Festivals zijn voor veel mensen een dag waarop ze even ongeremd los kunnen gaan en daar komen de nodige drankjes en ongezonde snacks ook bij kijken. Voor iedereen die een gezonde leefstijl hanteert, kan een festival een ware uitdaging zijn. Gelukkig is het niet onmogelijk, zeker niet met deze tips.

1. Ontbijt

Een goed ontbijt is het halve werk. Omdat je de hele dag gaat bewegen en weinig voedzame maaltijden kunt scoren op het festivalterrein, is het belangrijk dat je deze ochtend goed begint. Start je dag met een voedzame bodem, zoals een omelet met groenten of een bakje havermout met noten en fruit. Uit een onderzoek bleek dat het eten van voldoende eiwitten bij het ontbijt, de zin om de hele dag te snacken met de helft kan verminderen.

2. Snacks

Helaas verkopen ze tijdens festivals weinig gezond eten. Probeer daarom zelfs wat snacks mee naar binnen te nemen, zoals een vullende eiwitreep of een stuk fruit. Lukt dit niet, koop dan een gezonde maaltijd, zoals gegrilde groente met kip of een (fruit)salade. Let er ook op dat je alleen gaat eten als je trek krijgt. De hele dag door snacken zorgt alleen maar voor meer lekkere trek.

3. Water

We kunnen het belang van genoeg water drinken niet genoeg benadrukken. Water geeft je energie, zorgt dat je niet uitdroogt en verkleint de kans dat je de dorst gaat lessen met andere (suikerrijke) drankjes. Wil je vandaag toch genieten van een alcoholisch versnapering, zorg dan dat je voor elk glas alcohol ook een glas water drinkt. Hierdoor drink je niet alleen minder alcohol, het zorgt ook dat je morgen een stuk prettiger wakker wordt.

4. Hou je vast aan je doelen

Hoe lief je vrienden ook zijn, de kans is groot dat ze je evengoed meeslepen langs de tentjes met ongezonde snacks en drankjes. Vergeet niet dat het je eigen keuze is wat je eet een drinkt. Sla je de alcohol vandaag liever over, geef dit dan aan en hou hier aan vast. Je zult je na het festival een stuk beter voelen en je vrienden mogen je dankbaar zijn, want nu kun jij mooi bobben!

5. Beweeg veel

Festivals hoeven helemaal niet zo ongezond te zijn, sterker nog als je niet teveel snacks en alcohol soldaat maakt, is het zelfs hartstikke gezond! Tijdens een dag feesten loop je al snel acht kilometer, waarmee je 300 calorieën per uur verbrandt. Sta je liever op de dansvloer, dan verbrand je al snel 400 calorieën per uur. Soms kan het zo mega druk zijn, waardoor je alleen nog maar op en neer kunt springen. Wordt niet geïrriteerd door de menigte, maar bedankt ze juist: met een uurtje springen raak je namelijk 625 calorieën kwijt! Gemiddeld vier je acht uur lang feest, dat betekent dat je ongeveer 4000 calorieën verbrandt op één festivaldag. Tel uit je winst!

6. Herstellen

Na een dag vol dansen en weinig slaap is de kans groot dat je je vandaag niet zo fit voelt. Voldoende rust is erg belangrijk, dus zorg dat je vandaag niet teveel op de planning hebt staan. Daarnaast is de kans groot dat je door je vermoeidheid meer trek krijgt in ongezond eten. Een stevig ontbijt met voldoende eiwitten is daarom een super goed begin voor deze dag.

Bron: womenshealthmag.nl