Zomer tips!

Iedere zomer hopen we weer dat het een goede zomer wordt met veel zon overdag en af en toe eens een regenbui ’s nachts. Het weer in Nederland is erg onregelmatig en niet te beïnvloeden, dus we hopen voor het beste. Wat we wel kunnen beïnvloeden is onze leefgewoonte tijdens het voorjaar en zomer. Belangrijk is om lekker te genieten tijdens de zomervakantie. Maar je wilt natuurlijk wel gezond en fit blijven tijdens de zomerdagen.

Fruitsap

Het drinken van vers fruitsap is erg lekker op een warme dag. Toch zit er in zo’n fruitsapje vaak meer suiker dan je denkt en dan vooral de kant en klare fruitsappen in pak. Fruit bevat van nature fructose, door het fruit te persen en het sap bij elkaar te doen krijg je de fructose van meerdere stukken fruit in hetzelfde glas. Verder gaan er door het persen vitamines, mineralen en vezels verloren. Je kunt daarom beter het fruit in zijn geheel opeten.

Sporten tijdens warm weer

Iedereen heeft zo zijn of haar voorkeur voor het tijdstip om te gaan sporten. Tijdens de zomer is het echter wel verstandig om rekening te houden met de temperatuur. Ook in Nederland kan in de zomer wel eens erg warm worden. De combinatie van sporten in de warmte en het onvermogen om de metabole warmte af te geven, kan zorgen voor verschillende hitteaandoeningen: hittekrampen, warmtestuwing en hitteberoerte. Bedenk goed wanneer je gaat sporten zodat je, ondanks dat het warm is, toch het maximale uit je training kan halen. Zeker als je graag buiten sport is het verstandig om dit vroeg in de ochtend te doen of juist wat later op de avond, wanneer de temperatuur gedaald is en de zon niet zo sterk meer brandt. Is het niet mogelijk om vroeg of laat op de dag te sporten kijk dan naar een sportschool met een climate control systeem of airco.

Drinken

Het Voedingscentrum adviseert om 1,5 tot 2 liter vocht per dag te drinken  (afhankelijk van de hoeveelheid vocht dat je verlies). Op warme dagen wordt er geadviseerd om richting de 2 liter vocht te gaan. Wanneer je ook nog eens erg actief bent met hoge temperaturen is het verstandig om meer dan 2 liter water te drinken, aangezien je zeer veel vocht verliest. Let op: te veel water drinken is ook weer niet goed, onze nieren kunnen maximaal 0,7 tot 1 liter vocht per uur verwerken.

Let ook op wat je drinkt. Suikerhoudende dranken zoals frisdrank bevatten erg veel calorieën en alcohol heeft juist een vochtafdrijvend effect. De beste optie is om water te drinken. Zorg er daarom voor dat je bij uitstapjes en zeker tijdens het fitnessen altijd een flesje water bij de hand hebt.

Kleding

Wanneer het warmer weer wordt is het verstandig om kleding te dragen wat afgestemd is op sporten met warm weer. Kleren zorgen er voor dat je sneller opwarmt wat voor een groter vochtverlies kan zorgen. Kies bij voorkeur voor licht gekleurde kleding en een (korte) broek en shirtje dat ventilerend is. Zo kan je lichaam zijn hitte goed kwijt en draagt bij aan het behouden van goede prestaties. Heb je een lichte huid en verbrand je snel? Zorg er dan wel voor dat je je bovenrug en schouders goed bedekt. Door het zweten is dan kans op verbranden namelijk nog groter.

Bron: Voeding en Fitness